De vereniging

Honden Vrienden Helden is opgericht in januari 1994, onstaan vanuit de wens om meer actief met de africhting van werkhonden bezig te zijn. Sinds het onstaan van de vereniging zijn er vele ontwikkelingen geweest binnen de hondensport, maar ook binnen de vereniging. De club zoals deze nu staat wil op een leuke, serieuse manier bezig zijn met de africhting binnen de IGP, waar aan elk onderdeel binnen deze sport evenveel aandacht wordt besteed. Het doel is dan ook om het maximale uit elk team te halen en zo goede all-round teams (hond en geleider) te trainen, dit doen we vooral door samen te werken binnen de vereniging en elkaar te helpen. Vanuit dit principe zijn we in 2019 dan ook gestart met het geven van gehoorzaamheid cursussen voor de honden in de omgeving van Helden.

Binnen de vereniging hebben we diverse niveaus wat betreft geleiders en ook honden. Deze diversiteit zorgt voor een leuke groep leden bij elkaar die allemaal met hetzelfde doel werken: Op een leuke en constructieve manier met je hond bezig zijn. Wij proberen om elk jaar 2x een examen te organiseren waarbij de vorderingen op het gebied van de IGP getoetst kunnen worden. Dit examen staat open voor alle mensen die actief zijn binnen de IGP hondensport, zowel de IGP'ers als de Speurhonden. Daarnaast proberen we ook tijd te maken om de sfeer binnen de vereniging goed te houden door ook eens samen een gezellige avond te hebben

Naast het africhten van de honden proberen we ook de hondensport in zijn geheel in een positief daglicht te zetten. Mensen die geïnteresseerd zijn in wat we precies doen zijn altijd welkom om te komen kijken tijdens een training. Wil men een keer ervaren hoe het is om een hond op de mouw te voelen, dan bieden wij ook hier de mogelijkheden voor dat dit op een verantwoorde manier ervaren kan worden. Zo hebben we in 2019 tijdens een vrijgezellen dag de heren op een leuke manier laten kennis maken met de hondensport en tijdens een 10 jarig jubileum een demonstratie gegeven van het pakwerk.